Cumetrizarea accelerată a cercetării științifice din institutele naționale

Pe 30 decembrie 2021, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, fără convocarea Comisiei de Dialog Social (comisie care nu a fost convocată niciodată în 2021 și probabil nu va fi nici în 2022), a pus în dezbatere proiectul Ordonanței de Guvern  prin care se modifică Legea cercetării științifice (OG 57/2002 aprobată prin legea 324/2003) și prin care ministerul se „descotorosește” de niște responsabilități și translatează la nivelul de institutelor naționale de cercetare atribuția de a înstrăina  patrimoniul unei instituții publice, dar și organizarea și înființarea de Instalații și Obiective Speciale de Interes Național (IOSIN) prin care, practic, se fentează o hotărâre de Guvern și mai multe ordine de ministru care delimitează cadrul reglementarii acordarii titulaturii de IOSIN, acte normative ce vor rămâne fără obiect. Asta nu se spune în nota de fundamentare.

foto: ziare.com

Ceea ce era important însă nu se regăsește pe agenda MCID și a Guvernului, în continuare MCID ignora o realitate transpusă în numeroase hotărâri judecătorești care demonstrează că Institutele Naționale sunt instituții publice, că directorii generali se află în raport de funcție publică față de INCD, că sunt asimilați funcției publice și deci li se aplică reglementările din Codul administrativ, regimul incompatibilităților și al conflictului de interese, că există obligații de transparență salarială și ale veniturilor, că trebuie aplicată legea 153/2017 a salarizării personalului platit din fonduri publice. Nimic din toate acestea nu este agreat nici la MCID și nici la Ministerul Muncii. Este de notorietate faptul că în cercetare, există găști care câștigă venituri exagerate din bani publici, fără să obțină niciun rezultat știintific, deși sunt plătiți la un nivel care depășește cu mult veniturile a cel puținat 90% dintre corporatiști.

Ce ne mai aduce nou proiectul de Ordonanță?

Cea mai neplăcută prevedere înlătură interdicția clară prin care patrimoniul INCD poate fi instrainat numai prin lege. 

Acum legea supune : “Patrimoniul propriu al institutelor naţionale nu poate fi înstrăinat decât prin lege.” Propunerea MCID este: „Patrimoniul propriu al institutelor naţionale nu poate fi înstrăinat decât în condițiile prevăzute de actele normative în vigoare.”, adica sa se respecte legislatia în vigoare.

Subtilitatea reformulării ascunde în mod voit faptul că „legea in vigoare”, în acest caz nu există, așadar se interpretează prin prevederile dreptului comun, care va permite instrainarea patrimoniului INCD dupa voia directorului general și a membrilor Consiliilor de Administratie, toți aceștia fiind numiți politic, nu pe criterii de performanță profesională.

Această parte a patrimoniului reprezintă noile clădiri construite, echipamentele achiziționate în decursul timpului, la adăpost rămân doar vechile clădiri și terenurile care se află deocamdată în proprietatea publică sau privată a statului. Trebuie precizat că MCID nu deține în prezent situația clară a proprietății terenurilor și clădirilor aflate în administratea institutelor. Prin mutarea succesivă din coordonarea unui minister la altul (educație / cercetare) au rezultat de fiecare dată nereguli majore privind autoritatea statului în privința proprietății terenurilor și a clădirilor unor INCD.

Ce mai vrea MCID? Să introducă finanțarea de bază (Nucleu cu altă pălărie), dar nici aici nu avem vreo informație, MCID spune că valoarea totală nu va depăși 20% din bugetul pe cercetare al MCID, dar că de fapt standardul de cost nu există, nu a fost calculat și se va face mai târziu. Așadar se emit ordonanțe în vacanța parlamentară, dar fără să existe dialog, dezbatere sau vreun calcul concludent, doar se pun bazele cumetrizării și mai agresive a Institutelor Naționale de Cercetare-Dezvoltare.

Citește și dă mai departe

Comentarii

Lasă un răspuns